7 grunde til at bruge NATUREN til at fremme din sundhed, både fysisk og psykisk. 

 Naturen føles ikke bare dejlig at være i, den er også godt for dig.  

Læs her 7 grunde hvorfor naturen er videnskabeligt bevist gør dig gladere og mere frisk. 

Gåture i naturen, havearbejde, solens stråler i dit ansigt… Dette er ofte ting der gør dig i godt humør. Mærker du ofte hvordan dit humør bliver dårligere hvis du skal være indenfor for længe, mange af os har mærket det i disse sidste 2 år med Corona og hvor vi til tider har været tvunget indenfor eller har været isoleret. 

Det er ikke underligt at vi alle higer efter at komme ud for at bearbejde indespærring, 40 års kriser, overgangsalder, dagligdags udfordringer til mere alvorlige helbredsproblemer. Denne måde at bruge naturen hedder Økoterapi og er blevet videnskabeligt testet og fundet at det har en stor effekt på vores helbred. 

 

  1. Natur på recept 

“Økoterapi dækker over et vidt spektrum af naturbaseret aktivitet som kan give os bedre helbred.” En udtalelse fra Jess Bayley, økoterapeut og leder for et projekt ved Center for Økoterapi i England. (centreforecotherapy.org.uk) “Kontakten med naturen er det som får os til at føle os bedre og i bedre kontakt med os selv og vores omgivelser” I England bruges Økoterapi nu til medicinsk behandling ved Center for mental helbred og rehabilitering. 

Lederen fra CFE (center for økoterapi) skriver; En del mennesker går gennem livet uden et mindste tegn på psykiske problemer og den sårbarhed det kan medføre. For andre kan øgget stress, problemer på job, dødsfald, trauma, og menneskelige relationer blive for meget. 

Mentale helbredsproblemer kan også komme krybende og gøre os meget mindre modstandskraftige for påvirkninger. I disse situationer kan naturen gøre en stor forskel. 

 

  1. Ud i naturen 

I vores hektiske hverdage, er vi sjældent alene og vi er ofte altid på og vores hjerner er i konstant aktivitet. En gåtur alene i naturen kan give os ro og øget indre styrke. Der er studier fra England der viser at gåture alene i naturen kan øge følelsen af at kunne klare tilværelsen, øget bevidsthed om dine omgivelser og følelsen af ‘lettere skuldre’ og en frihedsfølelse. 

Det kan både være en tur i skov og høre bladenes brusen, eller en øde strand og for at nyde lugte, lyde og havets brusen på en dag med blå himmel. Stil dig på en bakketop eller åbne vider og lade dig blive blæst igennem, kan have samme effekt. 

Bare det at skrive dette og at visualisere det, gør at mit humør allerede bliver løftet.  

 

 

  1. Brug naturens elementer 

Det lyder for nogen superskræmmende at sænke sin krop i iskoldt vand, men vinterbadning har faktisk mange helbredsmæssige fordele. 

Lægevidenskabens Fader Hippokrates anvendte selv kolde bade til at behandle sygdomme. 

Studier lige nu viser os at kolde bade eller vinterbadning kan dæmpe inflammation, øge blodcirkulationen, øge energiniveauet og frigive lykkehormoner og dit nervesystem. Der er test i øjeblikket med personer med depression og andres psykiske lidelser i Svenborg. De mødes i deres kontaktgrupper og vinterbader sammen for at følge effekten. Det har indtil videre god effekt på deres energi, og nervesystem.  

Har du prøvet at vinterbade? Kunne du forstille dig at vinterbade? 

Læs her om min egen rejse med vinterbadning. 

 

  1. Havets kraft 

Vi drages ofte til havet, når vi skal slappe af. Der skal ikke meget til at mærke effekten af havet på dit mentale helbred. En gåtur langs kysten i så lidt som 2 timer er nok til at løfte dit mentale helbred. 

Forskning viser at være i nærheden af vand eller hav har en positiv virkning på vores puls og løfter vores humør og frigiver lykkehormoner som Oxytocin og Dopamin. 

Farven blå er kølig og beroligende og påvirker vores psyke med ro og dæmper tankernes kaos. Vi stoler på det meste med farven blå og derved giver det os muligheden for at kunne slappe af. 

 

 

 

  1. Nyd solen 

Det er godt for vores helbred at opholde os i solen. På solrige dage producerer vores hjerne mere Serotonin som kan hjælpe søvnproblemer og depression. Solen er også den store faktor på at producere D-vitamin og hjælpe vores optagelse af Kalcium og Fosfat til vores tænder, knogler og muskler. 

D-vitamin er så vigtig for alle aldre i norden især om vinteren. Efter menopause har forskning vist at det er især vigtigt med tilstrækkelig af D-vitamin som kan mindske risiko for kræft, især brystkræft, hjertesygdom og diabetes 2. Det er også en stor hjælp til vores immunforsvar og hjælper som et stort plus også vores ældningsproces. 

PAS PÅ DIN HUD! 

Hvor meget sol skal du så have for at få tilstrækkelig med D-vitamin? 

Det er helt op til hudtype, tildækning og hvor i verden du opholder dig. For lys hud kan 10 min dagligt, være nok, jo mørkere hudtype jo mere sol er nødvendig. 

Men husk de voldsomme UVA og UVB stråler og skal du opholde dig længere i solen så brug solcreme, faktisk burde du bruge solcreme hele året – også på mørk hud! 

  1. Havearbejde 

Af alle personer mellem 45-65 år er det over 60% som elsker at nusse i deres have og studier viser at det bliver vigtigtere for os jo ældre vi bliver. De fleste danskere har altid den største udlængsel så snart vi får en lille snert af forår og solskin, efter en vinter i mørke. Påsken er havecentrenes største indtægts dages… 

Havearbejde er god fysisk aktivitet og giver os samtidigt noget vi synes er meningsfyldt at udføre. Det hjælper vores tanker, ensomhed og fremmer endorfiner til hjernen. 

Havearbejde kan give din hjerne og nervesystem ro og en positiv effekt på din krop og sjæl.  

Har du ikke en have, men måske en altan kan det have samme effekt at ordne altankasser, potter og bare have det hyggeligt. 

 

  1. Skovterapi / Skovbad 

Der findes en japansk Naturterapi Shinrin-yoku, som kan oversættes til Skovbad, som er at gå ud og slappe af i skoven omgivet at træer. At være i skoven og nyde de grønne farver, duften, høre bladenes brusen eller bare energien fra de levende træer kan føles som et lille mini retreat og kan give dig og dine tanker så meget. 

Skoven er et fantastik sted at komme væk fra dagens trummerum, udfordringer og rense dit hoved. Det er også et sted jeg går hen for at gennemtænke og tage større beslutninger. Det er et sted som hjælper mig med at dæmpe stress da alle sanser stimuleres og det kan være nemt at finde ro til tanker. 

SKOVBAD FOR NYBEGYNDERE: 

  1. Sluk for alle skærmer, lad intet forstyrre dig for indtryk på alle dine sanser. 

  1. Tag det roligt, din gåtur er ikke en konkurrence! Du skal nå at mærke, nyde, lugte, høre og mærke dine omgivelser. 

  1. Dybde vejrtrækning! God dybdevejrtrækning, hvor du ånder ud dobbelt så langt som du trækker vejret ind, hjælper din krop i at slappe helt af. 

  1. Krav et træ… Ja det lyder tosset, men vi kan sagtens når vores sanser er fuldt åbent, mærke energi fra træer og planter. De er levende organismer som du og jeg. Så prøve det og giv det gerne et par minutter og brug dybdevejrtrækning samtidig. 

 Så kom ud og brug vores skønne natur, brug en eller alle punkter og mærk hvad naturen gør for dig. 

 

Mette 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.